Brand in huis: dit zijn de grootste oorzaken

Brand in huis: dit zijn de grootste oorzaken

In deze moderne tijden is het belang van branding niet te ontkennen. Iedereen heeft ooit al eens van Nike, Coca-Cola of McDonald’s gehoord. Nu hebben niet alleen grote bedrijven maar ook kleine bedrijven en merken naamsbekendheid nodig om competitief te zijn in de markt. Maar wat gebeurt er als je merk niet goed word gecentraliseerd in je huisstijl, cultuur en marketingstrategieën? In dit artikel bespreken we de grootste oorzaken van slechte branding en hoe dit bijdraagt aan een negatieve impact op de uiteindelijke omzet van je bedrijf.



Perplexiteit in branding

Het eerste aspect wat we moeten overwegen is perplexiteit. Dit gaat over de complexiteit van de tekst die wordt gebruikt in jouw merk en marketingstrategie. Dit omvat alle communicatie van je merk, van e-mails tot sociale media tot marketingmateriaal. Het is belangrijk om de juiste woorden te gebruiken om jouw doelgroep aan te spreken. Het gebruik van korte zinnen, eenvoudige taal, en het vermijden van jargon kan je helpen als merk aan te sluiten bij mensen.



Een groot probleem van perplexiteit is dat het de boodschap van het merk kan vertroebelen. Het zal de juiste personen niet aantrekken en kan klanten afstoten die je waarschijnlijk anders wel zou hebben behouden. Verwarde klanten zullen snel vertrouwen verliezen in je merk.

Burstiness in branding

Burstiness is het volgende aspect om te overwegen. Dit spreekt over de variabiliteit tussen zinnen die in de branding worden gebruikt. Het is belangrijk om consistent te zijn in de boodschap en het gebruik van de toon en terminologie binnen de branding.

Lees ook:   Zelf petunia's vermeerderen – zo is het makkelijk

Als de toon binnen de content van het merk plotseling verschuift van grappig naar serieus, of van formeel naar informeel, kan dit afbreuk doen aan de cohesie van het merk. Het kan de doelgroep in de war brengen en tot verwarring leiden in de communicatie. Het is daarom uiterst belangrijk om consistent te zijn in de toon en terminologie die wordt gebruikt in de branding.

Complexiteit in branding

Het laatste aspect is complexiteit. Dit beoordeelt hoe het merk is samengesteld en communiceert naar buiten toe. Een gebrek aan duidelijkheid in het merk kan ervoor zorgen dat de strategie van het merk chaotisch en verwarrend lijkt.

Laten we het hebben over de storende elementen waar je waarschijnlijk normaal gesproken niet bij zou stilstaan. Wanneer merken bijvoorbeeld in meerdere kleuren en verschillende stijlen gebruiken in communicatie uitingen of onduidelijke visuele taal gebruiken, kan dit leiden tot een onduidelijke branding. Dit heeft een negatieve invloed op de aantrekkelijkheid van het merk naar de doelgroep en kan leiden tot minder klanten en omzet.

De oplossing tegen slechte branding

Nu we de oorzaken van slechte branding hebben beoordeeld, is het tijd om de oplossingen te bespreken die je kunt implementeren om de huidige en toekomstige branding van het merk te optimaliseren.

Je moet prioriteit geven aan merkconsistentie door alle aspecten van het merk te centraliseren. Dit omvat de huisstijl, communicatie, sociale media en marketingmateriaal om een directere en effectieve communicatie met de doelgroep te creëren. Hierdoor kan de doelgroep gemakkelijker en sneller het merk herkennen en herinneren.

Lees ook:   7 vooroordelen over raamroosters. Waarheid of fabel?

Overmatige complexiteit kan ook worden vermeden door gebruik te maken van eenvoudige, op de klant gerichte bewoordingen in de communicatie van het merk. Dit inspireert vertrouwen en begrip onder de klanten, waardoor ze zich meer verbonden voelen met het merk.

Tot slot is het belangrijk consistentie te waarborgen in de toon en terminologie die in de branding wordt gebruikt. Door de merkstem en -tonen constant te houden, kunnen klanten gemakkelijker de voordelen van het merk begrijpen, wat op zijn beurt ook de sterke punten van uw bedrijf en merk benadrukt.

FAQ’s

1. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van slechte branding?
2. Hoe kan je merkcentralisatie verbeteren?
3. Hoe kan je jouw merkstem en -toon consistent houden in alle aspecten van de branding?
4. Hoe werkt burstiness in branding exact?
5. Waarom is de juiste toon en terminologie zo cruciaal voor branding?

Conclusie

Bij het bouwen van merkidentiteit is het belangrijk om duidelijkheid, consistentie en eenvoud na te streven. Het vermijden van complexiteit en burstiness en het prioriteren van de juiste woordkeuze en stijl zal ervoor zorgen dat jouw merk beter communiceert met de doelgroep. Door het centraal stellen van deze principes in jouw merkcampagne kan je ervoor zorgen dat klanten de voordelen van jouw merk begrijpen en je merk overwegen. Het is dan ook absoluut noodzakelijk om deze principes toe te passen om slechte branding te voorkomen.