Helaas, als u waterschade aan het plafond opmerkt, moet u ervan uitgaan dat het een grote schade is. Als u in een gehuurd appartement woont, moet u de verhuurder en de huurder in het appartement boven u zo snel mogelijk op de hoogte stellen, want dan ligt de bron van schade hoogstwaarschijnlijk op de bovenste verdieping.
Hoe zich te gedragen in acute gevallen
Zodra de schade optreedt of door u wordt opgemerkt, moet u snel handelen. Het is belangrijk om de oorzaak van de schade zo snel mogelijk te achterhalen om verdere gevolgen te beperken. Waterschade aan het plafond kan door verschillende factoren worden veroorzaakt:
- Leidingbreuk
- Neerslag (met een plafond aan het dak)
- overlopend bad op de verdieping erboven
- andere gemorste huishoudelijke apparaten (bijv. wasmachine)
- Installatieschade
Als u de mogelijkheid heeft om de waterinstroom zelf te stoppen, moet u dit onmiddellijk doen. Als het een huurwoning is en u kunt de huurder noch de verhuurder bereiken, dan kan de brandweer ook in geval van nood ingrijpen.
Schade minimaliseren
Als je een hulpdienst of de brandweer belt voor hulp, weten zij precies welke maatregelen je moet nemen. Voor jezelf moet je de schade zo laag mogelijk houden. In acute gevallen betekent dit dat water dat van het plafond druipt in emmers of potten wordt onderschept en dat bijzonder watergevoelige voorwerpen en meubels moeten worden afgedekt of in veiligheid worden gebracht.
Vervolgwerkzaamheden
Zodra de oorzaak van de waterschade is verholpen, wordt het plafond gerenoveerd. Helaas gaat het in dit geval vaak om zeer complexe renovatiewerkzaamheden. Ook moet er zo snel mogelijk actie worden ondernomen om schimmelgroei zoveel mogelijk te voorkomen. Ook is het belangrijk dat de schade direct gemeld wordt aan de verzekeringsmaatschappij. Eventuele extra schade opgelopen als onderdeel van de hulpdienst (bijvoorbeeld schade veroorzaakt door de brandweer of een belangrijke hulpdienst) moet ook zorgvuldig worden geregistreerd en gemeld aan de verzekeringsmaatschappij. Als de waterschade een schade is die door de verzekeringsmaatschappij wordt gedekt, wordt de situatie door een taxateur vastgelegd en vervolgens een saneringsplan opgesteld. De afvoer en renovatie van een plafond is meestal een zeer complexe onderneming, daarom blijft de bijbehorende ruimte vaak onbewoonbaar voor de duur van het werk.
Wie betaalt de schade?
Of en welke verzekering de schade vergoedt, hangt af van de oorzaak van de waterschade. Als u een huurder bent en de schade is opgetreden in het bovenliggende appartement, hoeft u zich meestal geen zorgen te maken. De inboedelverzekering dekt schade aan de inventaris (meubilair, technische uitrusting, enz.). Accommodatie in een hotel wordt ook overgenomen als het appartement onbewoonbaar is in de loop van de renovatiewerkzaamheden. Aan de andere kant wordt het moeilijk als de schade te wijten is aan een vergeten en overvolle badkuip of iets dergelijks – dan komt de verzekering meestal niet naar boven.